KlassenMusical

Waarom niet elk jaar een musical?!

Juf Rozemarijn begeleidt basisscholen bij eigen productie

Voor de meeste kinderen is de eindmusical een heerlijke afsluiting van de basisschooltijd. Wat wil je, zingen, dansen, verhalen schrijven, decors maken, muziek ten gehore brengen, kostuums bedenken en maken, ‘shinen’ op een podium…, hoe leuk kan school zijn.

Leerlingen kunnen hun creativiteit kwijt, ontdekken hoe hun stem, mimiek, gebaar, emotie en houding effect heeft op anderen. Ze leren ook lef te hebben en ervaren dat zij meer kunnen dan ze dachten. Kortom, leerlingen worden zelfbewust, zelfverzekerd en trots. Wat een winst! 

In officiële onderwijstermen heet dat ‘leren communiceren’, ‘samenwerken’ en ‘reflecteren op jezelf en anderen’. Het hele musicalproces leert leerlingen bovendien om doordacht te kiezen uit een reeks mogelijkheden en deze keuze zonder schroom te presenteren. Spelenderwijs bedenken zij creatieve oplossingen én leren ze om door te zetten. 

Dat je met zo veel plezier zo veel ervaringen op kunt doen. Bovendien ervaringen waar je de rest van je leven iets aan hebt. 

Je vraagt je toch af waarom vaak alleen in groep 8 een musical op het programma staat.

Docenten hebben vaak hun handen al vol aan het reguliere onderwijsprogramma. Ze willen misschien best maar het komt er niet van. Wie wel wat hulp en inspiratie kan gebruiken bij het optuigen van een zelfgeschreven musical, belt Juf Rozemarijn. Een echte musicaljuf die de docenten en leerlingen vanaf groep 5 kan begeleiden. Vanaf groep 5 al? Jawel, want zelfbewust, zelfverzekerd en trots kan een mens niet vroeg genoeg zijn, toch?!

Ook de school zelf boekt daarmee winst. Door de leerlingen vanaf groep 5 jaarlijks een musical aan te bieden, bewijst de school dat zij haar leerlingen graag ruimte biedt voor eigen keuzes. 

Een pracht profilering.